Niezależni agenci

Dwadzieścia lat temu większość ubezpieczeń sprzedawana była przez niezależnych agentów ubezpieczeniowych, niewielkich, samodzielnych przedsiębiorców, którzy działali jako przedstawiciele firm ubezpieczeniowych, nie będąc jednak ich pracownikami. Dzisiaj niezależni agenci ubezpieczeniowi stanęli wobec dwóch wyzwań ze strony konkurencji, zagrażających ich przetrwaniu na rynku. Po pierwsze, na rynek weszły nowe firmy, takie jak banki, odbierając niezależnym przedstawicielom część udziałów. Po drugie, nowa technologia i metody sprzedaży ubezpieczeń stworzyły towarzystwom ubezpieczeniowym możliwość pominięcia niezależnych agentów. Firmy ubezpieczeniowe i banki do sprzedaży swoich produktów wykorzystały techniki marketingu masowego, takie jak bezpłatne numery telefoniczne i przesyłki celowe. Sprzedaż polis ubezpieczeniowych wkroczyła już do cyberprzestrzeni, dając konsumentom możliwość nabycia polisy przez Internet. Podobnie jak postęp i nowe techniki sprzedaży poza wszystkim innym wyeliminowały pracę krążących od drzwi do drzwi mleczarzy, tak samo i niezależni sprzedawcy ubezpieczeń mogą wkrótce okazać się niepotrzebni. American International Group (AIG), spółka giełdowa będąca największym sprzedawcą ubezpieczeń przedsiębiorstw, zwolniła ostatnio większość swoich przedstawicieli. Na skutek nasilonej konkurencji niezależni agenci ubezpieczeniowi sprzedają teraz poniżej jednej trzeciej indywidualnych polis ubezpieczeniowych.

Nieustanne deja vu

Jak przekonaliśmy się, obserwując kryzysy bankowe w kilku różnych państwach, historia lubi się powtarzać. Paralele pomiędzy kolejnymi epizodami kryzysów bankowych we wszystkich tych krajach są niezwykle bliskie, co pozostawia w nas wrażenie „deja vu”. Jakkolwiek liberalizacja finansowa jest, ogólnie rzecz ujmując, pożądanym zjawiskiem, ponieważ wspiera konkurencyjność i zwiększa efektywność systemu finansowego, to jak widzieliśmy na przykładzie zaprezentowanych powyżej państw, może doprowadzić również do wzrostu ryzyka nadużycia oraz ryzyka podejmowanego przez banki w warunkach rozluźnienia regulacji i nadzoru – a skutkiem tego może być kryzys finansowy. Pod pewnym względem jednak przedstawione przykłady różnią się: w wielu państwach, które doświadczyły kryzysu bankowego, ubezpieczenie depozytów nie odgrywało większej roli. Na przykład, rozmiary japońskiego odpowiednika FDIC, Korporacji Ubezpieczania Depozytów, były tak niewielkie w porównaniu z FDIC, że nie odgrywała ona znaczącej roli w systemie finansowym, a jej zasoby wyczerpały się niemal natychmiast po pierwszych upadkach bankowych. Znaczy to, że ubezpieczanie depozytów nie jest odpowiedzialne za część zaistniałych kryzysów finansowych. Wspólne dla wszystkich państw omawianych tutaj jest jednak istnienie rządowych gwarancji bezpieczeństwa, w ramach których rząd pozostaje w gotowości do ratowania banków niezależnie od tego, czy ubezpieczenia depozytów stanowią istotną cechę nadzoru bankowego, czy też nie.

Praktyka

Jak wiemy, problem szefa i pełnomocnika wywołuje po stronie urzędników i polityków powstawanie bodźców, które mogą prowadzić do podejmowania nadmiernego ryzyka przez instytucje bankowe i ogromnych strat ponoszonych przez podatników. Skandal związany z osobą Charlesa H. Keatinga Jr. i Towarzystwem Lincoln Savings&Loans stanowi modelowy przykład działania tego problemu w praktyce. Jak powiedział, były prezes Federal Home Loan Bank Board, Edwin Gray, „Jest to historia niewiarygodnej korupcji. Brak mi słów, by nazwać to inaczej”. Charles Keating otrzymał zezwolenie na nabycie Lincoln Savings&Loan w Irvin w Kalifornii, na początku 1984 r., mimo że niecałe pięć lat wcześniej SEC oskarżył go o defraudację. Dla Keatinga, którego firma deweloperska, American Continental, planowała wykonanie ogromnych inwestycji budowlanych w Arizonie, S&L była żyłą złota: w panującej wówczas atmosferze rozluźniania przepisów prawnych, kontrolowanie kasy dawało firmie łatwy dostęp do funduszy bez konieczności poddawania się zewnętrznej kontroli ze strony banku. W kilka dni po przejęciu kontroli Keating pozbył się konserwatywnych oficerów kredytowych i rewidentów zatrudnionych w Lincolnie, mimo że wcześniej zobowiązał się wobec władz nadzorczych do niezwalniania tych osób. Lincoln zaangażował się w bardzo ryzykowne inwestycje, takie jak transakcje walutowe futures, junk bonds, akcje zwykłe, hotele i ogromne obszary pustynnej ziemi w Arizonie.

Uzdrowienie sektora kas oszczędnościowo pożyczkowych

Bezpośrednio po objęciu urzędu administracja Busha wystąpiła z nową inicjatywą ustawodawczą, mającą na celu zapewnienie odpowiednich środków na zamknięcia niewypłacalnych S&L. Uchwalona w jej wyniku ustawa o reformie instytucji finansowych (FIRREA) weszła w życie 9 sierpnia 1989 r.. Był to najważniejszy od lat trzydziestych akt prawny, dotyczący sektora kas oszczędnościowych. Główne postanowienia ustawy były następujące: znacząco zreorganizowano aparat nadzoru oraz zniesiono niespełniające swoich zadań Federal Home Loan Bank Board i FSLIC. Funkcje nadzorcze Federal Home Loan Bank Board przekazano Urzędowi Nadzoru Kas Oszczędnościowych (OTS), działającemu w ramach Ministerstwa Skarbu Stanów Zjednoczonych, z zakresem obowiązków analogicznym do tych, jakie Urząd Administratora Waluty spełnia w stosunku do banków narodowych. Zadania nadzorcze FSLIC przekazano FDIC, która została jedynym administratorem federalnego systemu ubezpieczeń depozytów, dysponującym dwoma odrębnymi funduszami: Bankowym Funduszem Ubezpieczeń (BIF) oraz Funduszem Towarzystwa Ubezpieczeń Oszczędności (SAIF). Powołana została nowa instytucja, Likwidacyjna Spółka Powiernicza (RTC), odpowiedzialna za zarząd i prowadzenie postępowania likwidacyjnego niewypłacalnych kas oszczędnościowo-pożyczkowych, postawionych w stan likwidacji lub poddanych zarządowi syndyka masy upadłości. Spółce tej powierzono sprzedaż majątku trwałego upadłych kas o wartości ponad 450 mld dol.

Lincoln

Ze względu na bardzo małą wówczas liczbę kontrolerów kas oszczędnościowo-kredytowych Lincoln zdołał uniknąć poważniejszych kontroli aż do 1986 r., kiedy to pracownicy Federal Home Loan Bank z San Francisco odkryli, że jego inwestycje o 600 min dol. przekraczają 10-procentowy limit lokat w akcje. Z tego powodu oraz ze względu na istnienie dowodów na to, że Lincoln próbował rozmyślnie wprowadzić inspektorów w błąd, zgłosili oni wniosek o zajęcie banku i jego wszystkich aktywów przez sąd federalny. Keating nie zamierzał jednak biernie czekać na zapadnięcie decyzji o konfiskacie: zaangażował do walki tłumy prawników – w sumie 77 kancelarii prawniczych – i oskarżył inspektorów kontrolujących Lincolna o stronniczość. Próbował również – bez powodzenia – doprowadzić do zniesienia 10-procentowego limitu. Jak mówiono, sam się przechwalał, że na walkę z urzędnikami wydał 50 min dol. Zatrudnienie do niej prawników nie było jednak jedyną taktyką utrzymywania urzędów kontroli z daleka od Lincolna. Po otrzymaniu od Keatinga 1,3 min dol. na kampanie wyborcze pięciu senatorów – Dennis de Concini i John McCain z Arizony, Alan Cranston z Kalifornii, John Glenn z Ohio oraz Donald Riegle z Michigan (przezwanych później „Piątką Keatinga”) – doprowadziło do spotkania z Edwinem Gray’em, przewodniczącym Federal Home Loan Bank Board, po czym – w kwietniu 1987 – z czterema innymi najwyższymi urzędnikami nadzoru z San Francisco. Zdaniem senatorów stanowisko, jakie inspektorzy zajęli w sprawie Lincolna, było zbyt radykalne i należało zaniechać dalszego postępowania wyjaśniającego w tej sprawie.


Thursday, October 18th, 2018


Szukaj

Materiał wideo

Najnowsze komentarze

Ankieta

    Z jakiej formy opodatkowania korzystasz?

    • Karta podatkowa
    • Ryczałt
    • Zasady ogólne, progi podatkowe
    • Zasady ogólne, podatek liniowy
    • Zasady ogólne, CIT

    Zobacz wyniki

Kategorie

czas na biznes funkcje finansow publicznych co jest zrodlem prawa finansow publicznych roznice miedzy finansami publicznymi a prywatnymi jakie dziedziny zycia obejmuja finanse publiczne instytucje finansowe h 2 kasa biznesy fundusz emerytalny ograniczenia konkurencji wladza prywatne programy emerytalne zarzadzanie ubezpieczeniami h 3 kasa biznesy h 2 ustawa o zreformowaniu systemu naduzycie eliminacja ryzyka ustawa coroczne wyplaty h 4 kasa biznesy h 3 problematyka nadzoru wymog napraw japonia didmca polityczny goracy temat h 5 kasa biznesy h 4 niezalezni agenci nieustanne deja vu praktyka uzdrowienie sektora kas oszczednosciowo pozyczkowych lincoln h 6 kasa biznesy h 5 analiza asymetrii zasady podatkowe funkcja redystrybucyjna i stymulacyjna podatkow funkcje fiskalna podatku rola i cechy podatkow h 7 kasa biznesy h 6 rola panstwa w gospodarce pr wewnatrz firmy pr na zewnatrz firmy public relations strategie dzialan promocyjnych h 8 kasa biznesy h 7 skuteczny system promocyjny znaczenie promocji dla konsumenta komunikacja podstawa promocji promocja dzwignia gospodarki cele firmy h 9 kasa biznesy h 8 misja i wizja firmy strategie liderow i konkurencji strategiczne metody zdobywania rynku rodzaje strategii marketingowych strategia marketingowa h 10 kasa biznesy h 9 strategia przedsiebiorstwo indywidualne a spolka osobowosc prawna przedsiebiorstw dobra ekonomiczne potrzeby ludzkie h 11 kasa biznesy h 10 przedsiebiorstwo rodzaje podmiotow gospodarczych oligopol monopol konkurencja rynkowa h 12 kasa biznesy h 11 mechanizm rynkowy elementy rynku rynki w gospodarce gospodarka rynkowa mikro i makroekonomia h 13 kasa biznesy h 12 podmioty gospodarcze i wladza gospodarcza ekonomia nauka o alokacji zasoby i technologie dobra konsumpcyjne i kapitalowe nauka o gospodarowaniu h 14 kasa biznesy h 13 kredyt w rachunku biezacym pozyczanie pieniedzy poza instytucja banku prowizje i oplaty przy kredycie konsumpcyjnym kredyt konsumpcyjny i badanie zdolnosci kredytowej kredyt na samochod h 15 kasa biznesy h 14 jak nie wpasc w spirale zadluzenia kredyt w walutach obcych kredyt konsumpcyjny i koszty z nim zwiazane kredyt konsolidacyjny szkolenia i warsztaty jako skuteczne narzedzie h 16 kasa biznesy h 15 organizacja zycia osobistego po rezygnacji rezygnacji pracy zawody o najwyzszym ryzyku wypalenia zawodowego metody walki z wypaleniem zawodowym rozwiazywanie problemow zawodowych przez specjalistow odpowiedzialnosc za powierzone na stanowisku pracy h 17 kasa biznesy h 16 potrzeba przekwalifikowania zawodowego poswiecanie czasu wolnego na obowiazki sluzbowe typowe problemy w miejscu pracy narzedzia motywujace pracownikow priorytety zawodowe h 18 kasa biznesy h 17 potrzeba rozwoju zawodowego awans zawodowy rywalizacja w miejscu pracy firmy naszej przyszlosci na czym mozna zarobic h 19 kasa biznesy h 18 problemy polskich przedsiebiorcow zbyt wysokie podatki pomysl na wlasny biznes pomoc prawna dla firm mlodzi ludzie i firmy h 20 kasa biznesy h 19 kapitalizm a polska przedsiebiorczosc pierwsze lata kapitalizmu swiatowy kryzys gospodarczy ulatwienia dla przedsiebiorcow banki utrudniaja rozwoj kasa biznesy h 20