Rola państwa w gospodarce

Państwo ma wiele funkcji. Jedną z nich jest funkcja alokacyjna. Polega ona na podejmowaniu działań sprzyjających optymalnej alokacji zasobów gospodarczych. Chodzi tu przede wszystkim o ochronę własności prywatnej oraz o wspomaganie i uzupełnianie, a także korygowanie lub zastępowanie mechanizmu rynkowego. W ramach alokacji, państwo ma kilka istotnych zadań państwa. Jest to przede wszystkim określanie niezbędnego zakresu własności publicznej, a także poszukiwanie takich rozwiązań instytucjonalno-prawnych, które pozwalają na precyzyjne rozgraniczenie praw własności do poszczególnych zasobów między różne społeczności i instytucje. Chodzi o to, by nie dochodziło do marnotrawstwa zasobów. Państwo powinno zadbać o to, by zasoby gospodarcze trafiały do tych, którzy potrafią je najlepiej wykorzystać. Ważnym zadaniem państwa jest także wspieranie konkurencji przez działania zbliżające rzeczywiste warunki do założeń konkurencji doskonałej. Chodzi tu o zwalczanie struktur i praktyk monopolistycznych, a także eliminowanie barier wejścia na rynek. Ingerencja państwa w gospodarkę jest niezbędna także po to, by ograniczyć występowanie negatywnych efektów zewnętrznych. Państwo walczy także z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego, poprzez nie tylko ustalanie norm zanieczyszczeń, nakładanie kar, czy egzekwowanie administracyjnych nakazów i zakazów, ale też tworzenie odpowiednich sprzyjających warunków do działania w zakresie ochrony środowiska, typu zniżki podatkowe.

PR wewnątrz firmy

O ile public relation skierowany do otoczenia firmy, jej klientów, społeczności lokalnej i władz jest czymś oczywistym i przedsiębiorstwa często drukują informacyjne broszury, foldery i ulotki, wysyłają listy okolicznościowe i upominki. Sponsorują działania organizacji, klubów sportowych i imprez lokalnych, to o działaniach skierowanych do wnętrza firmy, niewiele wiemy i nie jest on tak powszechnie stosowany. A jego znaczenie jest również nieocenione dla tworzenia pozytywnego wizerunku firmy. Na czym one polegają? Przede wszystkim na zbudowaniu odpowiedniej więzi pracownika z organizacją oraz na przekazywaniu pracownikach wartości wyznawanych przez organizację i przypominaniu im o jej misji. Działania PR skierowane są także na tworzenie pożądanej kultury organizacji. Takim przykładem działania wewnętrznego PR jest komentowanie doniesień prasowych, w celu przekazania pracownikom stanowiska firmy, a także właściwa organizacja komunikacji na temat zdarzeń zachodzących w firmie. Najczęściej chodzi tu restrukturyzację, zwolnienia grupowe czy inne porażki, które mogą powodować obawy u pracowników i wpływać na to jak postrzegają firmę. Takie działania mają duże znaczenie w przypadku przejściowych kłopotów firmy, ale również w przypadku jej sukcesu, który mógłby wywołać u pracowników poczucie tzw. spoczęcia na laurach, zniechęcającego do dalszego skutecznego działania w celu realizowania kolejnych celów firmy.

PR na zewnątrz firmy

Przedsiębiorstwa, szczególnie te większe, stawiają na szeroko zakrojone działania PR. Działania public relation mogą mieć dwa kierunki. Zarówno na zewnątrz jak i do wnętrza firmy. Bardziej popularne i znane konsumentom są te skierowane do otoczenia przedsiębiorstwa. Są one skierowane właśnie przede wszystkim do klienta, a ich zadaniem jest tworzenie właściwego wizerunku przedsiębiorstwa no i oczywiście jej produktów w oczach potencjalnych klientów aby zechcieli je nabyć, oraz obecnych, żeby nadal je kupowali. W tych działaniach, PR posiłkuje się najczęściej szeroko pojętą reklamą. Zewnętrzne działania PR powinny być także skierowane do społeczności i władz lokalnych. Jest to szeroko pojęte uczestnictwo przedsiębiorstwa w życiu społeczności lokalnej, na przykład jako współorganizator imprez kulturalnych, sportowych i rozrywkowych czy też sponsorowania pewnych społecznie słusznych działań organizacji czy stowarzyszeń lokalnych. Takie działania spowodują, że społeczeństwo będzie zadowolone z istnienia przedsiębiorstwa w jej otoczeniu i przestanie mu przeszkadzać np. hałas z hal produkcyjnych czy zanieczyszczenie środowiska. PR nie szczędzi także działań w kierunku dostawców. Choć jest to mniej dostrzegalne na zewnątrz, to wiele firm zdaje sobie sprawę z tego, że i dostawcy mogą mieć wpływ na kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa poprzez dużą siłę przetargową i są niezbędni do prawidłowego funkcjonowania firmy.

Public Relations

Każde przedsiębiorstwo, oferujące jakieś dobro, stosuje działania promocyjne. Jednak małe przedsiębiorstwa gubią się w swoich działaniach promocyjnych. Akcje są niezorganizowane i chaotyczne, a reklamy raczej przypadkowe. Brakuje im specjalistów, którzy pokierowali by działaniami w ten sposób, by odniosły pożądany przez przedsiębiorstwo skutek. Duże firmy zatrudniają specjalistów PR, albo tworzą kilkuosobowe oddziały, które zajmują się kompleksową promocją produktów firmy. Public relations to bardzo ważna cześć przedsiębiorstwa. Są to działania, mające doprowadzić do zbudowania i utrzymywania pożądanych relacji firmy z jej otoczeniem, w którym znajdują się ludzie, grupy lub instytucje, mogące mieć wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Są to przede wszystkim media, no i oczywiście klienci. Działania specjalistów PR krążą zawsze wokół dążenia do wytworzenia przychylnych opinii, i korzystnego wizerunku przedsiębiorstwa i jego produktów. Ich zadaniem jest także szybkie i właściwe reagowanie na niekorzystne informacje i zjawiska na temat przedsiębiorstwa i wewnątrz niego. Public relations może być skierowane zarówno do wnętrza firmy jak i na zewnątrz. Jednak w większości jest to ta druga opcja. Działania prowadzone w jej ramach, są nam wszystkim znane i mają służyć utrzymaniu pozytywnych relacji z otoczeniem firmy – klientami, dostawcami mediami, społecznością w której przedsiębiorstwo funkcjonuje i władzami samorządowymi.

Strategie działań promocyjnych

Działania promocyjne powinny opierać się na pewnej strategii. Jak ona będzie, zależy od produktu oraz wypuszczającej go na rynek firmy. W biznesie stosowane są dwie główne strategie w odniesieniu do działań promocyjnych. Jest to strategia tłoczenia, czyli pchania, oraz strategia ssania. Nazwy są dość skomplikowane, ale chodzi tu o proste działania promocyjne. Strategia tłoczenia zakłada działania promocyjne kierowane do niższego szczebla, czyli w przypadku promującego się producenta, będzie to hurtownik lub dystrybutor. Chodzi o to, by do zakupu zachęcić nie finalnego konsumenta, ale do pośrednika. Ważne znaczenie w tej formie strategii ma osobisty kontakt z potencjalnym nabywcą, którego chcemy zachęcić do dystrybucji naszego produktu. Zupełnie innym rodzajem promocji jest zastosowanie działań w ramach strategii ssania. Chodzi tu o działania promocyjne skierowane do pojedynczego konsumenta najniższego szczebla. Zastosowane działania maja wywołać u konsumentów popyt na dane dobro. Dlatego trzeba jak najbardziej zainteresować ludzi produktem. Ta strategia jest najczęściej stosowana przez przedsiębiorstwa. Jej narzędzia to reklama w telewizji, radiu czy prasie. Ale także ulotki, broszury i inne zachęcające do nabycia towaru rzeczy. Są to informacje zachwalające dany produkt w sposób nie odpychający, ale działający na podświadomość. Ich celem jest, by stojący przed półką w supermarkecie klient, spośród kilkunastu podobnych, wybrał właśnie ten jeden produkt.


Wednesday, October 17th, 2018


Szukaj

Materiał wideo

Najnowsze komentarze

Ankieta

    Z jakiej formy opodatkowania korzystasz?

    • Karta podatkowa
    • Ryczałt
    • Zasady ogólne, progi podatkowe
    • Zasady ogólne, podatek liniowy
    • Zasady ogólne, CIT

    Zobacz wyniki

Kategorie

czas na biznes funkcje finansow publicznych co jest zrodlem prawa finansow publicznych roznice miedzy finansami publicznymi a prywatnymi jakie dziedziny zycia obejmuja finanse publiczne instytucje finansowe h 2 kasa biznesy fundusz emerytalny ograniczenia konkurencji wladza prywatne programy emerytalne zarzadzanie ubezpieczeniami h 3 kasa biznesy h 2 ustawa o zreformowaniu systemu naduzycie eliminacja ryzyka ustawa coroczne wyplaty h 4 kasa biznesy h 3 problematyka nadzoru wymog napraw japonia didmca polityczny goracy temat h 5 kasa biznesy h 4 niezalezni agenci nieustanne deja vu praktyka uzdrowienie sektora kas oszczednosciowo pozyczkowych lincoln h 6 kasa biznesy h 5 analiza asymetrii zasady podatkowe funkcja redystrybucyjna i stymulacyjna podatkow funkcje fiskalna podatku rola i cechy podatkow h 7 kasa biznesy h 6 rola panstwa w gospodarce pr wewnatrz firmy pr na zewnatrz firmy public relations strategie dzialan promocyjnych h 8 kasa biznesy h 7 skuteczny system promocyjny znaczenie promocji dla konsumenta komunikacja podstawa promocji promocja dzwignia gospodarki cele firmy h 9 kasa biznesy h 8 misja i wizja firmy strategie liderow i konkurencji strategiczne metody zdobywania rynku rodzaje strategii marketingowych strategia marketingowa h 10 kasa biznesy h 9 strategia przedsiebiorstwo indywidualne a spolka osobowosc prawna przedsiebiorstw dobra ekonomiczne potrzeby ludzkie h 11 kasa biznesy h 10 przedsiebiorstwo rodzaje podmiotow gospodarczych oligopol monopol konkurencja rynkowa h 12 kasa biznesy h 11 mechanizm rynkowy elementy rynku rynki w gospodarce gospodarka rynkowa mikro i makroekonomia h 13 kasa biznesy h 12 podmioty gospodarcze i wladza gospodarcza ekonomia nauka o alokacji zasoby i technologie dobra konsumpcyjne i kapitalowe nauka o gospodarowaniu h 14 kasa biznesy h 13 kredyt w rachunku biezacym pozyczanie pieniedzy poza instytucja banku prowizje i oplaty przy kredycie konsumpcyjnym kredyt konsumpcyjny i badanie zdolnosci kredytowej kredyt na samochod h 15 kasa biznesy h 14 jak nie wpasc w spirale zadluzenia kredyt w walutach obcych kredyt konsumpcyjny i koszty z nim zwiazane kredyt konsolidacyjny szkolenia i warsztaty jako skuteczne narzedzie h 16 kasa biznesy h 15 organizacja zycia osobistego po rezygnacji rezygnacji pracy zawody o najwyzszym ryzyku wypalenia zawodowego metody walki z wypaleniem zawodowym rozwiazywanie problemow zawodowych przez specjalistow odpowiedzialnosc za powierzone na stanowisku pracy h 17 kasa biznesy h 16 potrzeba przekwalifikowania zawodowego poswiecanie czasu wolnego na obowiazki sluzbowe typowe problemy w miejscu pracy narzedzia motywujace pracownikow priorytety zawodowe h 18 kasa biznesy h 17 potrzeba rozwoju zawodowego awans zawodowy rywalizacja w miejscu pracy firmy naszej przyszlosci na czym mozna zarobic h 19 kasa biznesy h 18 problemy polskich przedsiebiorcow zbyt wysokie podatki pomysl na wlasny biznes pomoc prawna dla firm mlodzi ludzie i firmy h 20 kasa biznesy h 19 kapitalizm a polska przedsiebiorczosc pierwsze lata kapitalizmu swiatowy kryzys gospodarczy ulatwienia dla przedsiebiorcow banki utrudniaja rozwoj kasa biznesy h 20